SauRUN – race recap

HOLA! Selamat Lebaran!
No lebaran-related post here, too lazy!
Gw mau nulis recap waktu ikut SauRun July4th, 2015 yang lalu which was marked as my first night race and 6th Half Marathon Race 😀

Kalo gw ngga salah, awalnya acara ini ada dari 2013 lalu. Namanya Ancol Midnight Half Marathon. Cuma belum jadi race kayaknya, lari bersama lucu-lucuan aja. Gw sih ngga ikut, masih cupu waktu itu. Sekarang juga masih sih *bihiks*

In the following year, I signed up for HM distance, sekalian gw latihan buat virgin Full Marathon di Bali 2 bulan setelahnya. Mom was sick, I didn’t go for sure.

So when its FB group said, they opened for registration, I signed up. This is my first long distance road race in 2015! Road race terakhir gw di BIS 5K bulan February lalu! hahahahah –> anaknya trail banged!

Anyway, fast forward, there were 15 of us from Bintaro Trojan Runners. eh,sebelum itu…mulai lah gw pick up running as my frequent exercise. Pas bulan puasa setelah Triathlon May lalu, rasanya bokong berat bangeeeddddd diajak lari lagi =)). Latihan Triathlon ngga pernah lebih dari 10K kalau lari. Mostly 1 hour run dijaga Heart Zone-nya di Zone 3 atau 4.

well, for training,  I did it at night after taraweh, lelarian puter-puter kali Puri Bintaro, ramai-ramai tentunya sama rekan-rekan BTR. Some of them are preparing Bali Marathon Agustus nanti, some IronMan Cebu.

Lanjut hari H!

Kita kumpul di rumah Maya, kita patungan sewa 2 supir, 1 car each! ya kaleeee ada yang kuat nyetir tengah malam.Sampe Ancol cepet banget! Jam 9 sudah sampe…padahal ternyata race-nya mulai ….11pm! Haisshhhh!

Ngantukkkkk! :(( *ya iyalah, night race my mannnn!*

Ada zumba dulu, gw pengen eksis ikutan donk paling depan! Biar banyak difoto maksudnya -__- Ngga lama bosen :D, lalu melakukan pemanasan sama anak-anak BTR.

Jam 11 teng!!!!! mulai lari. Here’s the recap

  • Menyadari pace gw yang slowwwww ini, gw start belakangan deh! Janjian sama V3 aja se-iya, se-kata, se-pace sampe garis finish memisahkan. Turn out, atas asuhan coach Maya Djatirman, kami berenam start dengan pace 9 aja! Gw, V3, Maya, Bu Dok, Adit dan Pa Dok.
  • Rutenya? ntah lah, liat peta aja! hahahah. Lari beramai-ramai satu pace ini menyenangkan! ngga ketakutan, to note, I think we were the last participants! well, at least for first 5KM. 
  • Di Km 2-3  kalo ngga salah, sudah ada elite runners yang balik arah, suppose mereka di KM 6-an gitu deh. Water station pertama di Km 3. Rutenya daerah sini lewatin perumahan elite juga. marshal-nya keren! setiap ada lubang di jalan, di sorot pake senter. Biar hati-hati. Oh, di race pack juga disiapin head lamp yang disetting di warna merah pas start, dan neon pas gelap banget tak ada lampu.  Pas puter balik menuju KM 5 di kasih karet rambut sebagai check point.

 

  • Maya wanti-wanti untuk jaga pace, ngga boleh jalan sama sekali. meanwhile gw (menurut Maya) berisik ngoceh terus “May….kayaknya ini pace 7 deh…bukan 9”. Di Km 6-7 gitu ada water station kedua. On third WS, I didn’t take any drink. kembung book! Royal amat sama water station (eh, bukannya bagus ya…hahhaha 😀 )
  • Nah, lepas km 6-7 itu jalan yang sesisian sama Kali Sunter. Asli GELAP BGT!!!! ish! rute arah sebaliknya di lewati sama perserta 10K. ada yang komen “Semangat Trojans!!” ish! kok tau sih? *padahal Adit pake baju Trojans*
  • On the way Km 10, lewatin  gong besar itu menuju MEIS. Man…udah lelah gw!!! Di sini Maya, Riyana sama Pak Dok udah naikin pace-nya. They were doing “negative split”. Macam yang gw ceritain kemaren!
  • But anyway, we passed many-many runners. ada yang sudah kram, ada yang males aja kalik. Pas gw jalan di MEIS, Adit teriak “ngga ada jalan…Lari” ish! KZL!
  • I think it was in Km 12 or sum thing, when I literally ran alone. Maya cs udah di depan, Adit dan V3 di belakang. I did it at about another 3km kali. ASLIIIII GW NGANTUKKKKK!!!!! Paginya gw anterian anak-anak ikutan Mabid di mesjid Raya Bintaro trus visit Mak Dang gw yang di rawat di RS. Hence, I didn’t have proper rest. Ngga lagi-lagi deh night race -____-. Oh ya, water station-nya oke banget! Dapat pisang juga di beberapa WS bahkan sponge. Padahal ngga butuh-butuh banged menurut gw. I took 1 salt stick before the race, and second on km 11. I also eat 1 date as my intake during the race! This is important! 
  • In KM 15 kesusul V3, she left Adit behind. Kena kram ceunah. ah…poor boy. So V3 and I ran together to complete this race. Melewati sisian Kali Sunter lagi yang… GELAP! Lucky for us, ada marshal bersepeda. Minta ditemenin donk! hahahahhaha But anyway, they had sufficient marshal! GOOD! 
  • At km 20 that was also a water station, yang gw skip juga. I skipped 2 water stations, but I brought my own tumbler. 
  • So based on result after we crossed the start line, next 2 hours:57 mins  V3 and I crossed that finishing mat. Means….hanjrittttt jam 2 pagi donk itu!!!!!!!!!!!! 

Ah, senang! dapat medal lagi….=))


Karena namanya SauRUN, tentu saja setelah race ini kelar disiapkan Makan Sahur! And it was abundance!!! Tapi gw ngga semangat ih, makan semangka sama minum jus aja terus. (turn out,  I had my period the next morning, that explains my cranky dan badan lemas)* -____-  #alasan

As I told on previous post, not my PB, but this is the most enjoyable race! Compare to SCHM 2014, my last HM race yang menuai banyak complain dan controversy!  seru banged long run kalau ramai-ramai gini.

my personal take on this race? One of the best! Marshal ok, water station ok, minim lah resiko nyasar,  ngga ada cela ato komplen buat gw!  Kalo kuat begadang, you can sign up for this race next year! 🙂

Gw sampe rumah pas azan shubuh! Babe mau ke mesjid, gw sampe rumah. Macam jaman muda! #eh 😀

And to make it even better…they put us, a pic of us in KM 6-7 as Cover Picture!!!! Yihaaaaa!

Bu Dok, Maya, Pak Dok, gw, V3, Adit, mas marshal

Advertisements

Halimun Salak Trail Race Recap

Gw mencoba mengingat-ingat, kenapa gw sampai daftar race ini. Soalnya gw tau konsekuensi gw harus show up di kolam renang , Sabtu 14 maret 2015  jam enam tigapuluh sore (read 6.30 pm)  in the name of  “commitment”  dan harus nge-trail di jam enam limabelas pagi (read:6.15 am)
Gw yang sok tau pangkal kecapekan ini biasanya kalau sudah race pake biaya akomodasi dan transportasi  will go for longest distance available yang gw pikir “kayaknya gw bisa deh nih” (except kemaren Tahura yaaa karena emang niat sama kiddos).
This race offered 11 and 18 km tho, and ofkors I took 11K. Later I  know, arranged by Depok Running Buddies divisi Trail.

In short, pokoknya Maktin daftar juga, langsung booking kamar. Gimana nanti ke tempat lokasi…pikirin belakangan :))
Fast forward, akhirnya pake mobil blio, disupirin Riefa jemput Corry di kostnya, off we go jam 12 siang dan  mampir Bogor makan nasi timbel dulu. Lalu menempuh perjalanan ke Javana Spa, tempat lokasi start plus nginep disitu yang….ARE WE THERE,YET bener (read: ngga sampe sampe malih!!!!)
sampe hutan pinus berasa bau wipol kita potok-potok dulu…

IMG_2075

on the way to Javana Spa

Jam 5 teng sampe hotel, check in, potok-potok lagi, silaturahmi (berasa seleb), jalan-jalan liat tenda (disediain tenda buat yang kehabisan kamar), bla bla bla….
ada jasa free taping gue padang ogah rugi juga mau gratisan buat lutut.
Siapin perlatan race, what is a race without    “YA AMPUNNNN GW LUPAA!!!!”

kali ini lupa bawa visor dan heart rate monitor  *hadezig*, gw sekamar lagi sama Valas, temannya Maktin yang datang udah tengah malam bagai hantu.

Jam 4 pagiiii, kamar digedor. Hastagahhh…sama panitia disuruh siap-siap ceunah! so sweet banget sih :-*

Kami berempat siap-siap,hamdalah ngga pake rebutan kamar mandi. Saling pengertian…. I had overnight oatmeal ofkors dan tinggal minum kaffein pait yang disiapin jeng Corry. Among us,  only Corry who opted for longer distance tapi dia paling muda diantara kami juga sih! 😀

IMG_2163

rekan sekamar #22

Jam 5.30 gw dah nongol rapih jali di lobby nyari KetKet, princes warrior yang ambil 18Km seorang diri dari rekan kantor (ada Kunti dan Amel beserta spouse) ngasih salt stick.
Silaturahmi sana sini lagi, kata sambutan (tetep ya…Indonesia), National Anthem *selalu bikin merinding*, teng jam 6 18km start.
Gw balik ke kamar lagi, lupa ambil kabel charger Ipon *penting*.
Jam 6.15 mulai 11km!

IMG_2114

Kunthi took a pose

500 meter pertama turun dulu…nanjak edan…masih aspal nih, barulah mulai jalan setapak dimana sangat sempit sekali…..
nanjak…dan nanjak terus…dan nanjak lagi. belum tracknya batu-batuan nan licin.

sekitar km 2.5, ada water station and medic setelah harus melompat kali kecil dan sedikit merangkak naik. Gw dan maktin dan Valas sok iye foto-foto disitu disertai tatapan bingung peserta lain.
Lanjut lari tetap dengan jalan setapak yang berbatu tajam.  ketemu Idir yang potensial podium (11km). sampe Km 4-an ketemu lapangan, Hamdalah!!!!
setelah ini rutenya turun, ngga setapak juga ya tapi terjal dan licin cynnnnnn…Ketemu Jurian sudah balik arah menuju finish. Ngga lama ketemu Peni si Polwan. Gw suruh ngebut *sok yeee…* soalnya dia nomor 4 perempuan.

di Km4-an ini aih baru ketemu the famous Kawah Ratu salak trail2Gunung Salak – konon kabarnya angker! Masya Allah indahnya walo bau belerang. Gw langsung pasang buff yang ungu juga ish…waktu itu dibeliin BuDok ntah dimana. Ma kasih ya Bu Dok…

Disini sepertinya semua peserta sudah mutar balik. Kita sik tetep foto foto….

10994596_10205295714204680_8146610306587184307_n

kawah ratu behind us

Ketemu Luthfi yang udah balik arah dan dengan sopannya  gw minta nungguin gw  karena mau nebeng pulang. *maktin mau nye-spa dulu doi* 😀
Nah, wassalam di daerah ini. Brosurnya yang bilang tingkat kesulitan mudah dan otak gw mensimulasi dimana sisi mudahnya….

Pas ngesot turun gw ketemu Helen yang di godain karena mau juga ambil trail dan alasan blio (udah di aspal) -___-
Di area ini, I gave thumbs up for all the marshals and the volunteers!!! mereka benar-benar ngawasin peserta, nyuruh gw ambil route yang ini instead of yang itu karena (sedikit) lebih mudah.Diteriakin dari atas.

IMG_2127

shoe-fie

IMG_2138

BAGUS YAAAA!!! SUNGAI BERSULFUR

Daerah kawah ratu yang bagus banged ini ya konon kabar (Indonesia banget) mistis …. paling susah tracknya. nanjak dan  nanjak lagi plus batu-batu yang ngga sante  banget ukurannya seakan ngga ada hari esok plus…bau sulfur.

Mistis dan cantik at the same time! Macam wajah  gw jam 00.30 maskeran bengkoang lah… #bihiks.
Disini buat yang 11km dapat gelang biru a.k.a check point. Di water station juga dapat power bar, dari Boom  pisang, isotonic, dan aqua plus medic! TJIAMIKKKK!!!!!
dan kita mengulang rute yang sama untuk balik ke finish line. Gw tentu ngga melewatkan untuk foto-foto. Minta tolong panitia, buat motoin pulak. Doi hooh aja sampe ngomong “cepetannn buu”. gw pikir karena sulfur menyengat…taunya….keep reading

okeh, mari kita menurunin batuan licin dan slippery ini, lewatin kali bersulfur plusss…nanjak terjal lagi pegangan sama akar pohon.
pas setelah km 6-an gitu (ato 4,5-an km dari start line) , ada satu track yang nanjaknya ngga sante emang. dekat sama foto kali diatas tempat maktin nyebrang. Gw cari pegangan tiba-tiba ada tangan kokoh megang pinggang gw (yang BERLEMAK ituuu lhhooo) sambil ngomong “there you go, girl! good luck!”

salah satu peserta warga asing 17km bantuin merangkak gw lalu berlari macam kijang! -____- kampret!

While i catch up my breath doi macam terbang gitu.
Berlalu lah gw menyusuri setapak terjal ini ih….sempat kenalan sampa marco anak BSD, yang bokapnya 60++ udah jauh  di depan,  keren ya staminanya. some girls from Bandung. Turunan dengan bebatuan yang lebih parah dari rute pondok pemburu plus licin emang butuh konsentrasi tinggi dan sering sekali  peserta 18km menyusul dan berlalu…cepat! wooozzzz….ngga santai banget. Ini trail man!!! lalu gw ngobrol sama salah satu peserta yang deket-deket gw.

gw : COT berapa jam ya? 3,5 jam kan ya?
Dia : 2,5 jam mbak…3,5 jam buat 18km
gw : apaa?

#ngok…. bahahahhahah siallll! gw ngga nyimak COT race ini :)) *walo kayaknya bakal lewat sekitar 15 menit juga sih*

pantes pas gw berhenti foto-foto dikasih tatapan heran peserta plusssss panitia yang nyuruh gw cepetan di kawah ratu.
#ngok moment banget deh…

Ya sudahlah. lewat COT udah biasa dalam sejarah pe-trail-an gw. Disitu kadang saya merasa SEDIH! #selfpukpuk.

Mau gave up juga ngga ada GoJek / Ubertaxi / Grabtaxy.
finally back to asphalt road again..Amel depan gw. Gw berpose dengan berangan-angan kalo gw nanti finish di Bintan.  simulasi pose (simulasi ketahanan lipenstip dan simulasi sarana penunjang race bulan May kelak). Ngga kece juga ternyata
*pinjam foto pak Sarli* -___-

salaktrail1
LEWAT COT STRONG DONK!!!!!  hasil official result 02:59:27

IMG_2148Panitia masih “baik” yang lewat COT tetep dapat finsiher Tee dengan cap “NOT YET”  =))

There you go!
Buat gw racenya rapih. Race pack diambilin sih, isinya minim. Marka jalan jelas, marshal dan volunteers kece,helpful, fotograper banyak #penting! water station okeh…yang ngga oke cuma…ya itu ke javana spanya PR banget cynnn… -___-
well done committee.
will do trail race again ngga kapok lewat COT kok 😉 Demi ngumpulin poin ikut Chamonix Courmayeur Champex in 2016!

*can I get the Amin? never mind…..*

When being strong, is the only option you have. BTS 30K race recap

reminder : This is going to be a LOOOOONNNG POST!

The idea of taking this race came up when I decided to ditch my Bromo Marathon bib.Since I fell in love with Bromo since my first  visit , it feels like an urge to come back #aih
I asked Aniza, an experienced trail runner from KL whether she’d be back for BromoTenggerSemeru100ultra this year and she said yes….and Farah said yes. So this going to be our little reunion and our first race together.  Niza would took 70km tho.

 BTS30K-GAIN

My long hilly trail practice was on August, nailed 20km in 5 hours with Jurian and Sinta. Thru slippery and steep hill somewhere between Gunung Pancar and Pondok Pemburu, I was in doubt whether I can conquer the course. Others, I combine hilly run and long run as I was about to have my first FM.

Week(s) before
Contacted everybody I knew who has done their trail race, reconnected with mas Dori, who participated in this event last year. reassured myself, no turning back.
My intake before the race is similar with the diet Rizkidd share before my Full Marathon.

D-1
Decided to ditch my hydrapack and borrowed Ira’s. So, before I left on Friday morning gw gedor rumah orang jam 5 pagi pinjem hydrapack-nya -__-
Arrived at Juanda Airport around 9, gathered with other participant. off we go to Cemoro Lawang.

IMG_9763

peserta perjalanan ke barat mencari kitab suci *copas status Jurian*

What is race without drama :))

IMG_9765
After I the hydropack drama, I forgot to bring power bank with me #meh
Then after berjam-jam pantat panas ngga sampe-sampe, our rented car had problem with its machine we have to stop just around 30 mins before Lava View, our hotel.
While Paul, decided to have a warm up lari-lari kecil di bukit keriing berpasir, gw duduk di warung aja makan mangga yang dikupasin,dipotongin, dibayarin Om Petrus =))
gw tinggal ngunyah aja.
These two gentlemen took 70K.

Ok, we arrived at the hotel. Thank you Jurian who arranged all of these.

Picked up the bib, went to our room which I shared with Penny, Chia and Mita from Surabaya. We prepared our things right away for tomorrow. Then I met Farah within next 30 mins. I bought another Raqtive hijbabs :p.

IMG_0271

Farah shared me her tips for tomorrow race. She even wanted to have the map laminated but too bad we couldn’t get an iron.  I wrote down note of personal COT in each water station. I was busy muttering o’o…what was I thinking 5 months ago? After several serious discusion #halah I Decided not to wear the gaiter I bought before but made my own from socks. Niza showed me how to do it.
When we were waiting for 170Km flag off, surprise, I bumped into (literally) the boy next door when I was a kid, Andre, who took 70K. He lives in Singapore now.

IMG_9786

with Andre

Last time I saw him was in JakMar last year when he nailed his 5th FM in 3 hours 45 mins. too bad, We didn’t talk much. it always nice to have short reunion with your childhood friend heh? Later I know, Andre lost for 20km (so he ran 90km in total) still with in 16 hours. wwwwwooooohoo.

170km category participant  start  at 5 pm. Only one female in this category

IMG_9790

170km Participants

 

After we had dinner, I pushed my self to bed. Mita came to the room and we had small talk and she mentioned she had nailed RAR last August before COT. Kembali gw mikir, salah bener ini sih gw yang cuma hidup susah pas berjuang naik commuter line doank ikut-ikut ini. …. bahahhahahah
We woke up at 11.00pm to wish the 70K and 102K participants good luck. I didn’t see Andre and Niza hugged me and said “good luck for tomorrow”

IMG_9808

102K and 70Km about to start

feeling ngga enak gw bhahahahhahah

D-day

BTS30K-MAP
Woke up, decided to have a shower ^_^ had breakfast (Farah knew what I had for breakfast hahahahha) and went to start line . sibuk doa. 6 am sharp, the race started. Farah and Ejah run right away I couldn’t get their sight anymore.gee, these ladies sure practice well in Gunung Nuang.
Here’s the recap:

  • There we went running thru the sandy and dry hill with BEAUTIFUL sceneries on both of your side. Mr Sun creates beautiful shade and gradual color between yellow, red and orange. BEAUTIFUL!!!!
  • At around KM 3, after (of course) series of undulating track, there was a steep and slippery downhill. A malaysian participant is asking me whether she can pass me as I took a very careful step. This is how it look I don’t know who own this pic. Get it somewhere. Credit goes to you. 
  • IMG_9883.JPG

What come down of course, must come up. We have to conquer the famous B29, which look like this!!!!! From KM 5 to KM 7. yes, from the very bottom, until the very top of that.

IMG_1848

closer look?

IMG_9850

                                                             see the zig zag pattern?

untungnya…kalo masih dibilang untung, pas nanjak masih teduh karena kehalang bukit. Kalo pas matahari diatas, hmmm…. wassaaalmmmmmm udah merangkak nanjak panas pulak.

Here I realized I made another stupid mistake.
First, I forgot to wear my road Id bracelet. Gw sibuk berdoa semoga gw ngga kenapa napa. Gw suggest banget untuk makai road id ini yaw yang suka aktivitas di luar.
second..
ok…
compare these two pics, go figure!

IMG_0293IMG_9812

Based on Garmin, it took 1 hour 59 seconds for me from start line to the  first water station, and over 1 hour to conquer this steep —  2 km, zig zag hill!

  • I poured more water in B29 WaterStation to my hydropack. I already took 2 salt sticks down there.
    Hamdalah, I said to my self, “This couldn’t get any worse” while the Nature (and the one who create the route said) “Challenge accepted, WANNA BET?” in the next 15 km. -___- keep reading…. 😀
  • now easier track to run walk…I could catch up with my breath and keep moving. I run if I could since tracknya emang sulit aja buat dilari-kan.
  • I took this pic around Km 10 – Km 13. BAGUS BAGUS BAGUS…Istighfar sampe pengen nangis. Ngga usah dihadapan Tuhan, di kaki Bromo tadi aja gw ngga ada apa-apanya. Just tiny little thing who could easily swept away! *edisi mamah dedeh* sepatu udah mulai penuh sama pasir by this time.IMG_9816
  • I checked the map over and over again. Only few participants within my sight.  afraid of getting lost. wondering where the next water station is. Km 16.3 it was.
  • At around Km 14 there was intersection, I looked for the sign. I learned trail gitu harus jeli with marker and anything. You can’t depend on anyone, terlihat cat di jalan BTS 30km belok kanan, so we run on the road now until KM 16.3 where the second water station is. I love the asphalt smell yang kena panas matahari. With woods on both side of the road. Reminds me of my early years when I still live in Rumbai and Duri and dad took me for either morning or evening walk. Yes, with wood on both side.
  • arrive at Water station Jemplang with in 3 hours 41 minutes (from start line) I heard Iqbal’s voice. He took 70KM get lost in Ranu Pane and declare himself DNF. In Jemplang water station they provide food. Gw makan apel malang gilak manis banged…..tetiba ingat film Tabula Rasa, adegan si emak beli bawang local yang lebih mahal instead of bawang import yang murahan namun rasanya juga kurang enak. Same goes with Apel Malang gw rasa yang kalah pamor sama Apel Washington. rasa nationalisme gw bangkit #halah
  • Continued my run, downhill sandy track. Duileh debunyaaaa….this is about KM 18. I repeat for hundreds time, BEAUTIFUL view on both side. Realizing I had to undergo another 12 km with approx 1 hour 30 mins left, I know I wouldn’t make it before COT. In fact, when I conquer the B29 at 8.00 am, far after my personal target of 7.20am I knew I’d failed. But I assured myself I want to finish what I’ve started. Cieh….IMG_9818
  • Run in Lautan Pasir is one though track. I barely run, my heart rate monitor was beeping constantly even my pace was in 10’-11’/km. The wind was very strong don’t ask with the sand as un-avoided bonus. Tiba-tiba dapat telpon dari Putu, “woy, lo jadi ke sini ngga sih??” bahahha….miss understanding di antara kami. I planed to stay overnight in Putu’s house later in that evening.
  • I saw this jeep in around Km 20. Oh my goodness. I feel like I just saw a heaven. Gw minum Vsoy ampe kenyang, makan apel malang yang manis banged itu sampe gw ambil 2. 😀IMG_9822
  • Nah, gw ngerti sekarang kenapa tuh jeep adanya disitu. Track setelah jeep adalah sebagai berikut

*drum  rollll*

pasir berbisik, or whatever the name is

                                                  

BUKIT…
PASIR….I repeat
PASIR….
STRONG WIND
11.30 AM

This, when the nature answered the “WANNA BET” question.

THIS
WAS
THE
HARDEST
TRACK
EVER!

between Km 20 – Km 25.
gw, dengan sisa sisa tenaga yang gw punya.
Prosa ini mungkin yang tepat gambarin suasana hati gw saat itu #duileh
“The Quitter”- by Gene Thibeault

When you’re lost on the trail with the speed of a snail
And defeat looks you straight in the eye
And you’re needing to sit, your whole being says quit
You’re certain it’s your time to die.
But the code of the trail is “move forward don’t fail”
Though your knees and ego are scarred.
All the swelling and pain is just part of the game
In the long run it’s quitting that’s hard!

  • I climbed 3 steps, merosot 1 step. Sepatu sudah penuh sama pasir. Mau duduk ngelepas sepatu ngeluarin pasir juga sulit. No steady surface. How do I know? Believed me I TRIED!  My Godness! I made a wish Let me finished it in one piece. I t was 25 mins before COT. I don’t care. I don’t run for a medal anymore nor the finisher tee *kecuali finisher tee-nya Under Amour*.
    Mungkin soundtrack yang tepat untuk adegan ini lagunya Chumbawamba :p

I get knocked down
But I get up again
You’re never going to keep me down
*singing*

  • I saw some participant just duduk-duduk bagai piknik di bukit pasir. Not sure what to do next, seem hopeless.

I’m sick of the pain!” Well, now, that’s a shame
But you’re strong, you’re healthy, and bright.
So you’ve had a bad stretch and you’re ready to retch,
Shoulders back, move forward, and fight.
It’s the plugging away that will win you the day,
Now don’t be a loser my friend!
So the goal isn’t near, why advance to the rear.
All struggles eventually end.

  • After conquering one hill, I thought it was the end of brutal bukit pasir, but I saw there was another hill nun jauh di depan sana. How do I know? Ya karena melihat siluet peseta dari kejauhan. Ngeliat orang yang pake walking stick sempat ngumpat juga kenapa ngga minjem punya Ira aja sekalian. Oh ya, sebagian property yang gw pake emang punya ibu enginer pintar , strong dan kaya raya ini, and owh with VALID driving license…ma kasih ya Mak :-* lantjar pindahan ke Jazirah Arabnya…
  • Then I saw a  guy who just sat in somewhere in that bukit pasir asked me “elo mau lanjut mbak? kan udah COT”  I don’t know what to answer. If I make a short cut I was clueless where to go in the middle of nowhere.  So i told him, “yes, gw lanjut. At least this route is do-able” and continue my perjuangan ntah kesekian kali.
  • It was near tangga ke kawah bromo my sister called me as Roy and her quite worried. I said I’m fine. COT has passed 15 mins earlier, ntah kenapa gw tetep mau naik ke kawah Bromo #NGOK, the last check point! I saw Mita baru turun dari kawah. “lah, ngga finish juga blio”
    Took picture in Kawah Bromo plus timingnya

IMG_9826

  • Turun lagi, Sampe bawah gw beli….tentunya…TEH BOTOL! hihihihihih
    nah baru disini gw bisa lepas sepatu, di bantuin si ibu penjual teh. Si ibu mah geleng-geleng ama kelakukan gw.
    “lain kali naik jeepnya aja mbak”
    “ya Hooh bu……5 tahun lalu saya ke sini juga naik kuda dari bawah sana!!! *gw jawab setengah meringis*
    Ibu Min, nama ibu ini,baek banget deh, Aqua gw dibukain, diisiin ke hydropack, ditutup lagi botolnya. bantuin gw make sepatu.
    Harusnya gw minta dipijitin bentar yaaa. *oportunis* 😀 Disiapin air juga buat gw cuci tangan ama cuci muka *whooosah*

IMG_9828

  • After 10-15 min rest, then I said good bye, I promise her I’ll be back again with my kids. I want to finish the rest of the track. Yes, di lautan berpasir itu. “tinggal” ikutin umbul-umbul kuning yang berderet rapih. masang marker kayak gini perjuangan juga lah ya…sama sulitnya sama yang ikut lomba. Thank you for the volunteer, whoever you are. meanwhile tukang ojek betebaran nawarin diri. bhahahahhhahah
    Now, 1 km to go, I have to climb to Lava View again.

It’s simple to cry that your finished; and die.
It’s easy to whimper and whine.
Move forward and fight, though there’s no help in sight
You’ll soon cross the lost finish line.

  • Few hundreds meter before finish line, I saw Farah who was on the way back to her home stay. She took  pic of me. She said either she nor Ejah make it before COT. It was 6 hours 15 mins for her.

You’ll come out of the black, with the wind at your back.

As the clouds start to part; there’s the sun.

Then you’ll know in your heart, as you did at the start.
You’re I,m not a quitter. You’ve I’ve Won!!

FIUHHHH!!!!
glad I crushed the whole track
glad I finished it in one piece
ALHAMDULILAH!!!

  • IMG_9829
  • I took V soy dan pudding sampe 2 biji, enak banged sumpah tuh pudding. hahahahahha
    Neither Chia or Penny finished it before COT. Only Riefa did, but we sure had FUN! and we are not lying. I’m Speechless now.
    I may come home empty handed, but I’m 100% agree with IqbalIMG_9873-0.PNG
  • will I be back for another trail  race ?Ha, you know the answer.  Andre encouraged  me to find  points for Chamonix Courmayeur Champex in 2016 as he will take part in 2015.  Ya kali….-____-

Anyway, Thank you all for the pray and support!

Batam Triathlon – race recap

Friday March 28th 2014
– Had late dinner in Pizza Hut Batam Centre and arrived back at the hotel much much later. I even slept on PH’s couch for a while to save energy. Pushed myself to bed around midnite. Both kiddos had fell to sleep already

Saturday, march 29th 2014

  • woke up at 5’s something, reassured myself. This is it. No turn back 😀
  • prepared both kiddos for breakfast at the lobby. Already prepare my bag for transition area and brought the bike along down hill…135 steps. Gee.
    A navy helped me and said “Sadel-nya kerendahan nih. Jangan lupa tinggiin”
  • There were roti cane with curry served for breakfast, one of my favorite dish.  However to minimize any digest problem during the race I picked plain pancake, bunch of watermelon for hydrate purpose and tea with sugar. Sending both kiddos to 95A, where The Lubis and the Yuzars stayed. The kids would wait for parents during the race. it’s another uphill walk
  • at 7.30 am, transition area were open. As I prepared my stuffs I forgot to bring two hydrococo which I had bought a day earlier. So i have to pickup those ready-to-go-drinks at the room, whiiichhhh another 135 anak tangga ke atas. ho’oh. PR banget kan! 
SAM_0662

transition area

  • After I had my 2 packs of hydrococo, I took a glimpse on  participants besides me, I was in doubt as I only had a bottle of water hanging on bike, tap water to wash my feet after swim, 600ml bottle of aqua (sealed was opened to save time), saltsticks, 2 bars of Snickers, gel Chomp. Then thinking to go back to room — ingat naik 135 anak tangga lagi — to bring the 2L of Aqua along. Akhirnya diambilin Dewi, karena dia ngga bawa swim cap yang disediakan panitia. in swim leg, participants should wear the cap provided by committee
  • waiting, praying, taking pictures in beach. Son and bang Omar came to wish each mommies good luck :-*20140402-123038.jpg
  • 8.30 am the race start. there I went, jumping to the sea to have my 750 swim leg. Asliiii, ketendang sana sini. Padahal sengaja paling belakang biar mgga ketendang. Mana air laut asin yaaaa. Menurut ngana…? 😀 
  • while swimming, dengan dasar laut ngga kelihatan dan warna air gelap *scary yes?* bahahahahah, I checked my watch it said I’d complete 650m. But why oh why daratan masih jauh? Gw nyasar ternyata. So based on garmin, my swim leg was 900m
  • out from the sea with bebeb and jurian. Jurian had  finished his race due to his back bone injury. At transition area, I put my pink singlet from Nike as cover. Plan to change swimming hijabs with one from raqtive.com, but I forgot. Consumed 2 salt sticks to prevent cramped legs. Had sip of hydrococo and water. Then off I go for a ride…in which, lupa ngelap kaki pake handuk. Jadilah kaki lembab -___- *Teheeee*
  • the moment I jumped to my bike, that the very same moment we have to deal with tanjakan dan berbelok. Fortunately, sudah diingatkan untuk set gigi sepeda paling ringan (depan paling kecil, belakang paling besar)
  • when i was still struggling in first km, I turn the racebelt with bib number to my back. Tapi pengait nomor bib-nya jatuh. Pret. Secara racebelt minjam Marion, ngga mungkin balik balik hilang satu komponennya. Walaupun tuh racebelt hadiah ultah dari gw #pamrih :p . Mau ngga mau turun dari sepeda, ngambil lagi tuh pengait yang gelinding
  • Keluar dari area hotel, pas tanjakan mental gw sempat down. Gw liat bebeb turun nuntun sepeda, gw ikutin juga sampai track agak lebih ramah. There goes the hilly track.WOHOOOOO ….BIGWOHOOOOOO
  • 20140402-145027.jpg

    hilly track at  Jalan Hang Lekir. Picture was taken a day earlier. We were forbidden to carry mobile phone during the race

  • About 2-3 km, a marshal from Navy yell at me while cheering me up “sadel-nya kerendahan! Naikin dulu. Capek nanti kau”.
    Pret, Gw lupa naikin sadel
    Double Pret, I forgot to chew Chomp (kayak jelly gitu) for extra energy
  • At km 10 or so, we made a U turn, I passed Ira and realize I was #3 among 8 female triathletes in Sprint Distance category.
  • Few mins after this, I felt like I’d gain my speed back. The track wasn’t that hilly but still undulating. I was alone, no participant within my  sight. Literally in the middle of unfamiliar land with woods on both side of the road. I screamed to motivate myself. It was scary yet excited. There were no marshal, no km markers. I kept looking at my Garmin 11.2 , 12.7 km , 14.5 km… Reassured myself again, I can finish this. Sebelum lomba memang yang paling gw takutkan leg sepeda ini karena baru 3 bulanan ber-roadbike dan tracknya yang sulit buat pemula gw yang latihan di Bulevard doank.
  • At km 15, Sari, being audax participant every here and there passed me. I was glad she did which mean I was in the right route 😀
  • The route  was looping, we made final turn going back to the hotel. And of course another hilly track .Disini, gw tuntun lagi sepeda. 2x :D. I was tired
  • Masuk area hotel, a marshal was talking over his handy talkie “female 007 masuk” . Gila berasa VVIP
  • batam tri 1

    about to finish bike leg

    going back to transition area means going downhill with sharp turn. Gw ngerem sekuat-kuatnya. Mind the speed, all I wanted to do is to finish this bike leg without falling of. And yes I did! Yay!

  • Took another salt stick, chew Sniker, put on my running skirt as back  cover :D. There I went running walking. It was 10 am Batam time with 32 degrees celcius. Thank you very much!
  • first km was hotel area, I passed 95A and the kiddos cheering me up. Rani was saying “bunda aku udah duluan…”
    Jahahahhaha
  • running track was in golf course with undulating track. I passed a guy who works in Batam and saw me on start pen “ibu-ibu aja bisa ikutan triathlon ya mbak”. Nah tuh! He also reminds me that
    “Hati-hati suka ada ular melintas”. 
  • after went out from golf track, finished line is literally just around the corner. I ran as fast as I could! Yay!!!!
  • So there It goes!
    First triathlon race before 40 *checked*

    20140402-151805.jpg

    when was the last time you did something for the first time?

  • Had both kiddos cheering me up *double check*
  • Finish strong dan kayaknya keren *triple check* 😀

Fa-biayyi alaa’i Rabbi kuma tukadzdzi ban

IMG_6218my timing was 2:18, 42 mins before Cut Off Time.

 

PS : Sprint Distance category : 750m swin – 20 km bike – 5 km run

Olympic Distance category : 1,5 km swin – 40 km bike – 10 km run

More pics on Flickr!

1480724_10152096415623108_771851935_n

swim leg